Anti-discriminatie beleid bij de werving en selectie
Het creëren van een veilig werkklimaat waar men elkaar met respect bejegent, er ruimte is voor constructief overleg en ongewenst gedrag in welke vorm dan ook voorkomen en aangepakt wordt;
Algemeen uitgangspunt
De bedrijfsvoering van UBV uitzendbureau is er op gericht om werkzoekenden een eerlijke kans op werk te geven, ongeacht diens leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit, soort contract of arbeidsduur.
Bij de werving en selectie worden werkzoekenden gelijk behandeld doordat zij uitsluitend worden beoordeeld op criteria die functie-gerelateerd zijn.
Doel
Het doel van dit beleid is om jegens de medewerkers en derden duidelijk en transparant te zijn over:
1. Wat UBV Uitzendbureau verstaat onder discriminatie/ discriminerende verzoeken;
2. Wat het standpunt is van UBV uitzendbureau ten opzichte van discriminatie/ discriminerende verzoeken;
3. Handelen door de medewerkers:
a. Wat van de medewerkers wordt verwacht hoe zij handelen tijdens hun werkzaamheden, met name bij de werkzaamheden (ter ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten) rondom de werving en selectie;
b. Waar de medewerker terecht kan voor overleg en/ of een melding.
4. Verantwoordelijkheden van de werkgever.
1. Definitie discriminatie
Onder discriminatie wordt verstaan: het maken van direct en indirect onderscheid tussen personen op grond van leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit, soort contract of arbeidsduur. Onder discriminatie wordt uitdrukkelijk ook verstaan het ingaan op verzoeken van opdrachtgevers om bij de werving en selectie onderscheid tussen personen te maken op basis van criteria die niet noodzakelijk of relevant zijn voor een goede invulling van de functie.
2. Standpunt van UBV uitzendbureau
a. UBV Uitzendbureau wijst iedere vorm van discriminatie af.
– Directe en indirecte discriminatie.
Een voorbeeld van directe discriminatie is:
Een opdrachtgever vraagt om er rekening mee te houden dat hij geen Turkse medewerker wil omdat hij eerder een slechte ervaring heeft gehad met een Turkse medewerker.
– Een voorbeeld van indirecte discriminatie is:
In een vacature voor bollenpeller staat dat hij/zij de Nederlandse taal goed moet beheersen in woord en geschrift.
Deze eis is niet noodzakelijk om de functie goed te kunnen uitoefenen. Het stellen van deze eis kan ertoe leiden dat kandidaten met een niet-Nederlandse achtergrond worden uitgesloten. Dit levert discriminatie op grond van afkomst en/of nationaliteit op. Alleen als het echt noodzakelijk is voor de functie mag je deze eis stellen.
b. Verzoeken van opdrachtgevers om bij de werving en selectie rekening te houden met bepaalde criteria worden uitsluitend gehonoreerd indien er sprake is van objectieve rechtvaardiging, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Er is sprake van objectieve rechtvaardiging als het selecteren op de verzochte criteria:
– Een legitiem doel dient. Dit houdt in dat er een goede -functie gerelateerde- reden is om bij de werving en selectie te selecteren op betreffende criteria (een voorbeeld van een legitiem doel is veiligheid);
– Resulteert in het bereiken van het legitieme doel, het middel is geschikt om het doel te bereiken;
– In redelijke verhouding staat tot het doel, er is sprake van proportionaliteit ten opzichte van het doel;
– Noodzakelijk is omdat er geen andere, minder onderscheid makende manier is om het doel te bereiken, er wordt voldaan aan het noodzakelijkheidscriterium.
c. UBV Uitzendbureau tolereert niet dat de medewerkers discriminerend worden bejegend door derden. Onder medewerkers wordt hier tevens verstaan de werknemers die werkzaamheden verrichten onder leiding en toezicht van een inlener.
3. Handelen door de medewerkers
a. De medewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid om alert te zijn op verzoeken van opdrachtgevers met een discriminatoir karakter, dergelijke verzoeken te herkennen en er zorg voor te dragen dat er geen medewerking aan wordt verleend.
b. Indien de medewerker twijfelt over het al dan niet aanwezig zijn van een objectieve rechtvaardiging bij een verzoek van een opdrachtgever om bij de werving en selectie rekening te houden met bepaalde criteria, of vragen heeft hoe een verzoek af te handelen, kan de medewerker voor overleg terecht bij de VG medewerkster Daniëlle Veerman.
c. Indien de medewerker discriminatie signaleert en het aan de orde wil stellen, misstanden of wangedrag wil melden en/ of een vertrouwenskwestie aan de hand heeft, kan de medewerker terecht bij Daniëlle Veerman. Indien dit niet leidt tot een voor de medewerker afdoende resultaat kan de medewerker terecht bij de directeur.
4. Verantwoordelijkheden van werkgever
UBV uitzendbureau is verantwoordelijk voor:
a. Het creëren van een veilig werkklimaat waar men elkaar met respect bejegent, er ruimte is voor constructief overleg en ongewenst gedrag in welke vorm dan ook voorkomen en aangepakt wordt;
b. De kenbaarheid en implementatie van onderhavig antidiscriminatiebeleid. Hieronder wordt onder meer verstaan het er voor zorgdragen dat de medewerkers:
– geïnformeerd zijn over en vertrouwd zijn met het beleid. Het beleid wordt bij indiensttreding overhandigd en uitvoerig doorgenomen.
– goede instructies hebben gekregen hoe discriminatie en discriminerende verzoeken te herkennen. Hiervoor ontvangen medewerkers bij indiensttreding de waaier Werk jij mee zeg nee van de ABU en moet de site bekijken van werkjijmeezegnee.nl.
– middels dezelfde waaier zijn medewerkers voorbereid op de situatie dat zij worden geconfronteerd met een discriminatoir verzoek en weten op welke manier zij het gesprek met opdrachtgevers kunnen voeren en keren.
– de FAQ van de ABU m.b.t. discriminatie worden periodiek doorgenomen aangezien hier steeds wijzigingen in zijn.
– de app diversiteit loont wordt gebruikt en doorlopen door de medewerkers.
– De DIS training van de ABU is gevolgd door een van onze medewerkers mw. Levis en die heeft vervolgens alle andere medewerkers hierover onderricht gegeven met de mini DIS training. De mini DIS training wordt ook periodiek herhaald door onze medewerkers.
– Het beleid wordt op onze website genoemd en is onderdeel van onze algemene voorwaarden.
c. De evaluatie en bijstelling van onderhavig beleid.
– Maandelijks wordt er in het vestigingsoverleg aandacht besteed aan het anti-discriminatie beleid wanneer er punten zijn om te benoemen dan worden hier notulen van gemaakt. Mochten er bijstellingen nodig zijn dan wordt dit hier besproken.
– Periodiek worden de vacatures bekeken of er geen discriminerende punten in staan.
– het beleid wordt jaarlijks bij het evaluatie moment van de VCU getoetst binnen het MT in het begin van het kalenderjaar.
Vragen
UBV uitzendbureau B.V., Julianaweg 45 A, 1131 CX Volendam.
E-mail: d.veerman@ubv.nl en telefoonnummer: 0299 – 398070.
Dit anti-discriminatiebeleid is voor het laatst gewijzigd op 10 oktober 2024.